Kajian Pengurusan Murid Dalam Negara dan Luar Negara.
(sila klik di topik atas untuk paparan slaid)
1.0 Pengenalan
Pengurusan Hal-Ehwal Murid (HEM) merupakan satu bidang yang
penting di sekolah. Sekiranya tidak dikendalikan dengan baik ia akan
mencacatkan dan menjejaskan perjalanan dan prestasi sekolah itu sendiri. Dengan
adanya permintaan dan harapan yang tinggi di kalangan murid dan masyarakat
seluruhnya terhadap kemampuan sekolah, pengurus atau pemimpin sekolah
seharusnya memainkan peranan yang lebih daripada hanya menjalankan fungsi
pentadbiran dan penyelenggaraan. Pengurus sekolah mesti berupaya menjadi
penggerak dan penggalak perubahan untuk mempengaruhi ahli-ahli dalam sekolah
menuju ke arah kecemerlangan. Hal ini kerana pelajar-pelajar merupakan aset
negara masa depan.
Jatuh bangunnya negara bergantung
kepada kualiti tenaga manusia yang dihasilkan oleh pendidikan. Untuk membantu
individu supaya seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, dan intelek
(J.E.R.I) sebagaimana yang tercerna dalam Falsafah Pendidikan Negara (FPN)
bukanlah satu perkara yang mudah. Di peringkat sekolah ia berkehendakkan satu
perancangan yang lebih berstruktur dan strategik untuk memastikan sesebuah
sekolah itu memenuhi ciri-ciri institusi yang berjaya dalam bidang akademik dan
bukan akademik. Oleh itu untuk mencapai hasrat ini, jawatan khas Guru Penolong
Kanan (HEM) telah diwujudkan di sekolah bagi membantu pihak pentadbir (guru
besar/pengetua) dalam memainkan peranan sebagai pemaju, pembina, pembantu,
perancang, pemudahcara, penyelaras, pengawal, penawar, dan kaunselor kepada
ahli-ahli di bawah pengawasannya khususnya pelajar-pelajar.
2.0 Objektif
1. Untuk menerangkan sistem pengurusan murid di luar negara.
2. Memahami konsep dan peranan serta bidang tugas pengurusan
Hal Ehwal Murid.
3. Menghasilkan satu program Hal
Ehwal Murid yang dapat membantu kecemerlangan
di peringkat sekolah.
4. Menyediakan dan memupuk murid yang bersahsiah dan
berketerampilan.
3.0 Teori
1. Keberkesanan sesebuah proses
pengajaran dan pembelajaran (P&P) bergantung kepada kesejahteraan murid.
2. Pengurusan murid merangkumi
kaedah-kaedah untuk mengurus rekod murid, kesediaan murid belajar dan
memotivasikan murid.
3. Pengurusan murid membantu untuk
menyatukan kepelbagaian atau perbezaan yang wujud dalam diri setiap pelajar
sebagai satu induk yang tiada beza.
4. Mengaplikasikan teori sosiologi
sebagai wadah untuk menguruskan murid; teori fungsionalisme, teori konflik dan
teori interiaksionisme simbolik.
4.0 Soalan Kajian
1.
Bagaimanakah
kaedah sistem pengurusan murid di luar negara serta apa yang direkodkan di
dalam sistem tersebut?
2.
Apakah
faktor yang mempengaruhi kesediaan belajar di luar negara dan cara
memotivasikan pelajar mereka?
5.0 Kaedah Kajian
Kajian yang dibuat berhasil daripada sumber artikel, jurnal,
sumber rujukan artikel dan jurnal atas talian, laman web rasmi pendidikan dalam
negara dan luar negara atas talian dan tontonan video di “youtube”.
6.0 Dapatan
Kajian
Di Malaysia, perkhidmatan hal ehwal pelajar secara rasmi
juga dimulakan di peringkat universiti iaitu pada penghujung tahun 1960-an dan
awal 70-an ekoran gerakan agresif para mahasiswa universiti dan kemudiannya
kerajaan mewujudkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) yang mewujudkan
jawatan Timbalan Naib Canselor Disiplin buat pertama kalinya yang kemudiannya
diubah kepada Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar).
Di peringkat sekolah, perkhidmatan
yang secara konsepnya termasuk di bawah ruang lingkup personaliti murid telah
lama wujud. Tugas menjaga disiplin pelajar sebenarnya telah wujud menyamai
sejarah pendidikan formal pendidikan di Malaysia itu sendiri. Perkhidmatan
bimbingan dan kaunseling pula wujud pada awal tahun 1960-an. Bagaimanapun
perkhidmatan `hal ehwal murid’ secara formal adalah fenomena awal tahun
1980-an. Jawatan Penolong Kanan (Hal Ehwal Murid) hanya diisi dan diwujudkan
oleh Kementerian Pelajaran pada awal tahun tersebut. Ini meliputi semua sekolah
menengah hingga ke sekolah rendah.
Pengurusan Hal Ehwal Murid atau
personalia pelajar dalam konteks negara Malaysia pula pada asasnya mestilah
bertunjangkan kepada Falsafah Pendidikan Negara (FPN) dan Dasar Pendidikan
Kebangsaan (DPK). Dengan kata-kata lain, pengurusan HEM yang dikendalikan dalam
semua instituti pendidikan termasuklah di sekolah hendaklah dilaksanakan
berpandukan falsafah, dasar, aspirasi dan sistem pendidikan di negara ini.
Berdasarkan pegangan falsafah ini, maka segala urusan berkaitan perkhidmatan
dan pengurusan Hal Ehwal Murid bukan sahaja bertepatan dengan matlamat sekolah,
tetapi juga matlamat negara.
6.1 DALAM
NEGARA
Kaedah sistem pengurusan murid dalam negara.
i. Perancangan kerja atau program
bagi murid/pelajar
ii. Pengelolaan murid/pelajar dan
program secara berkesan
iii. Pemilihan cara atau kaedah yang
berkesan dalam pengurusan organisasi
iv. Penyeliaan dan penyelarasan
aktiviti-aktiviti
v. Pengawalan, penilaian prestasi
murid/pelajar dan penilaian program
Proses pengurusan HEM tersebut dari
aspek:
i. Perancangan (planning)
Proses menentukan objektif dan cara operasi untuk
aktiviti-aktiviti HEM yang dijalankan bertujuan untuk mencapai matlamat dengan
cara yang paling berkesan.
ii. Pengelolaan (Organising)
Pengumpulan resos-resos sama ada manusia atau bukan manusia
dan pembentukan prosedur dalam menguruskan program HEM.
iii. Pentadbiran/Memimoin (Leading)
Merangkumi kepemimpinan, motivasi, penyeliaan, dan
penyelarasan terhadap program/rancangan HEM berkenaan.
iv. Pengawalan/Pemulihan (Controlling)
Ini berkait dengan laporan, maklumbalas, tindak ikut untuk
memperbaiki rancangan HEM yang dilaksanakan.
Strategi perlaksanaan bagi mencapai
matlamat pengurusan Hal Ehwal Murid.
1. Sistem Pendaftaran Pelajar.
1.1. Aktiviti - aktiviti yang
dijalankan pada hari pendaftaran adalah seperti berikut:
1.1.1.
Pendaftaran di kelas dengan menyerahkan borang maklumat murid.
1.1.2.
Taklimat sistem pentadbiran sekolah kepada ibubapa atau penjaga.
1.1.3. Memasukkan data murid ke
dalam buku rekod pendaftaran sekolah dan maklumat murid sebelum akhir bulan
Februari.
2.
Penguatkuasaan Peraturan Sekolah.
2.1. Semua murid perlu memiliki Buku
Panduan Tatacara Disiplin Sekolah.
2.2. Semua murid dikehendaki memakai
lencana sekolah dan tanda nama.
2.3. Membuat pelantikan pengawas sekolah yang terdiri
daripada murid tahun tiga hingga tahun enam.
2.4. Semua pengawas yang dilantik perlu
melalui proses berikut :
2.4.1. Pencalonan oleh guru kelas.
2.4.2. Kursus perlaksanaan tugas dan
tanggungjawab.
2.4.3. Tempoh percubaan sepanjang bulan
Januari.
2.4.4. Majlis watikah pelantikan.
2.5. Mengadakan sesi kaunseling khas kepada murid - murid
yang sering melanggar peraturan.
3. Perlaksanaan Program-Program
Kesihatan.
3.1. Memastikan perlaksanaan Rancangan Makanan Tambahan
(RMT) menepati sasaran dan matlamat
perlaksanaannya seperti berikut :
3.1.1. Bilangan murid yang terlibat.
3.1.2. Pemilihan murid yang tepat.
3.1.3. Penyediaan menu yang
berkhasiat.
3.2. Memastikan pelajar menggunakan sepenuhnya waktu tepat
secara berfaedah seperti berikut :
3.2.1. Cukup masa untuk membeli dan
menjamu selera.
3.2.2. Berinteraksi dengan
kawan-kawan.
3.2.3. Bersedia untuk sesi
pembelajaran seterusnya.
3.3.
Membuat pemeriksaan kesihatan secara berkala seperti :
3.3.1. Pemeriksaan mata.
3.3.2. Pemeriksaan gigi.
3.3.3. Pemeriksaan kuku dan rambut.
3.3.4. Pemeriksaan kesihatan dan
kebersihan diri.
3.4. Memastikan pengurusan kantin
dan persekitaran sentiasa bersih.
3.4.1. Pekerja kantin mendapat
suntikan dari jabatan kesihatan.
3.4.2. Jenis-jenis jualan di kantin
adalah berkhasiat dan berkualiti.
3.4.3. Penyediaan makanan adalah
secara masak sendiri.
3.4.4. Tong-tong sampah disediakan
mencukupi keperluan.
3.5. Mewujudkan tabiat sukakan
kebersihan melalui aktiviti berikut :
3.5.1. Pertandingan kebersihan dan
keceriaan kelas.
3.5.2. Gotong-royong.
3.5.3. Mengutip sampah dan masukkan
ke tong sampah secara spontan bila menjumpainya.
3.5.4. Tidak membuang sampah
merata-rata.
4. Mempertingkatkan Peranan
Guru-Guru.
4.1. Guru perlu sentiasa memberi layanan yang adil kepada
semua murid dalam sebarang tindakan yang diambil.
4.2.Tindakan-tindakan guru adalah dalam konsep “Mendidik
bukan menghukum”.
4.3.
Semua guru perlu memainkan peranan sebagai GURU DISIPLIN.
5. Melaksanakan Sesi Kaunseling
& Motivasi.
5.1. Murid-murid yang menghadapi masalah disiplin dan rendah
akhlak akan sentiasa diberikan kaunseling dan dibimbing melalui aktiviti
berikut :
5.1.1.
Sesi kaunseling individu.
5.1.2. Sesi kaunseling kelompok.
5.1.3. Lawatan khas guru kaunseling
ke rumah.
5.1.4. Kem Jati diri.
6. Pelaksanaan Modul-Modul Dalam
Program Sekolah Selamat.
6.1. Melatih murid-murid menyelamatkan diri dari keadaan
kecemasan seperti kebakaran melalui LATIHAN KAWAD KECEMASAN.
6.2. Mengadakan sesi ceramah dari
pihak-pihak tertentu berkaitan perkara:
6.2.1. Keselamatan jalan raya.
6.2.2. Jenayah juvana.
6.2.3. Pertolongan cemas.
6.2.4. Penyalahgunaan dadah.
7. Penggalakkan Penyertaan Aktiviti
Luar.
7.1. Murid-murid digalakkan menyertai aktiviti luar bilik
darjah, yang dianjurkan oleh pelbagai pihak seperti :
7.1.1. Menyertai pertandingan
melukis dan mewarna.
7.1.2. Menyertai rombongan atau
lawatan sambil belajar.
7.1.3. Menyertai pertandingan
kokurikulum akademik.
7.1.4. Menyertai pertandingan sukan
dan permainan.
Aktiviti-aktiviti Hal Ehwal Murid.
1.
Pendaftaran Pra Sekolah, Tahun 1,
dan Tingkatan 1.
Pendaftaran ini dijalankan sepanjang tahun melalui “online”
sebelum sesi persekolahan awal tahun bermula. Murid-murid Tahun 1 dan Tingkatan
1 diberikan pendedahan awal tentang kelas dan kawasan persekitaran sekolah bagi
membiasakan mereka dengan suasana persekolahan yang baru.
2.
Kursus Kepimpinan Pengawas, Ketua
Darjah dan Penolong Ketua Darjah.
Kursus ini diadakan bagi memberi pendedahan ciri-ciri
kepimpinan dan motivasi kepada pengawas, ketua dan penolong ketua kelas. Selain
itu, ia juga bertujuan untuk menerapkan ciri-ciri dan nilai kepimpinan dalam
kalangan mereka bagi memastikan mereka dapat menjalankan tugas dengan baik
seperti yang diamanahkan.
3.
Watikah Pelantikan Pengawas, Ketua
Darjah dan Penolong Ketua Darjah.
Sekolah juga menjalankan pelantikan pengawas, ketua darjah
dan penolong ketua darjah pada awal tahun sesi persekolahan pada setiap tahun.
Pelantikan ini bagi memberikan pelantikan secara rasmi murid-murid yang telah
dipilih menjawat jawatan-jawatan tersebut.
4.
Sambutan Hari Guru.
Sambutan diadakan mengikut arahan JPN pada tarikh yang
ditetapkan setiap tahun yang bertujuan memberi penghargaan kepada guru-guru
selain memberi peluang kepada murid-murid mengucapkan terima kasih kepada
guru-guru yang mengajar mereka.
5.
Latihan Kebakaran.
Latihan kebakaran diadakan sekurang-kurangnya dua kali
sehari, iaitu sekali pada penggal pertama dan sekali pada penggal kedua. Pihak
sekolah juga memanggil Jabatan Bomba berhampiran untuk memberikan ceramah
keselamatan dan teknik-teknik memadam api dengan betul.
6.
Sambutan Bulan Kemerdekaan.
Pihak sekolah menjalankan aktiviti sambutan bulan
kemerdekaan bermula pada 01 Ogos hingga 16 September setiap tahun. Selain itu,
pelbagai aktiviti dijalankan sepanjang sambutan dijalankan seperti perasmian
pengibaran Jalur Gemilang, Sambutan 31 Ogos, Penutup Sambutan Bulan
Kemerdekaan. Selain itu, acara-acara lain yang turut dijalankan adalah seperti
nyanyian lagu patriotik, pertandingan hiasan kelas bertemakan kemerdekaan,
pertandingan melukis poster dan pelbagai lagi.
7.
RMT (Rancangan Makanan Tambahan)
Beberapa orang murid daripada sekolah telah menerima bantuan
makanan RMT. Murid-murid tersebut diberikan makanan pada pukul 7.10 pagi. Murid
lain membawa bekalan dari rumah atau membeli makanan di kantin. Suatu taklimat
telah diberikan kepada ibu bapa mengenai pentingnya bersarapan pagi.
8.
Program Imunisasi Murid Tahun 1 dan
6.
Proram Imunisasi Murid Tahun 1 diberi pada awal tahun dan
untuk murid Tahun 6 pada pertengahan Tahun. Kedua-dua Imunisasi ini diberi oleh
pihak kesihatan yang berhampiran. (Jadual akan diberi oleh klinik kesihatan
pada awal tahun.)
9.
Rawatan Pergigian.
Rawatan pergigian diberikan juga oleh klinik kesihatan
berhampiran dan pihak sekolah telah menyediakan satu bilik khas untuk doktor
berkenaan memberikan rawatannya. Rawatan ini diberikan sepanjang tahun.
10. Pendaftaran
Murid Tahun 6 ke Tingkatan 1.
Pihak sekolah juga membuat persediaan dan pendaftaran untuk
murid-murid Tahun 6 ke Tingkatan 1. Biasanya borang-borang yang berkenaan akan
mula diisikan selepas peperiksaan UPSR. Selain itu, pihak sekolah juga membantu
murid-murid yang layak dan ingin memohon ke sekolah berasrama penuh sekiranya
ada yang meminati.
11. Pertandingan
Kebersihan Kelas.
Pertandingan kebersihan kelas dijalankan sepanjang tahun.
Kebersihan dinilai oleh pihak pentadbir dan kelas yang terbaik diberikan satu
piala pusingan.
12. Gotong-royong
Perdana Peringkat Sekolah.
Pihak sekolah sering menjalankan gotong-royong perdana
peringkat sekolah dengan kerjasama PIBG, dan pelbagai pihak lagi bagi
memastikan kawasan persekitaran sekolah sentiasa bersih.
13. Bantuan
Kebajikan Murid.
Pihak sekolah juga mendapat bantuan sumbangan daripada pihak
luar seperti PIBG, ADUN dan pelbagai lagi dalam membantu murid-murid yang
kurang berkemampuan. Bantuan-bantuan yang diberi seperti beg sekolah, pembelian
alat tulis dan peralatan sekolah, kasut, baju dan pelbagai lagi.
14. Sesi
Kaunseling.
Sesetengah sekolah tidak mempunyai guru kaunseling sepenuh
masa namun pengurusan sekolah telah melantik seorang guru kaunseling. Guru
kaunseling tersebut banyak menjalankan program kaunseling bagi membantu
murid-murid terutama murid-murid yang bermasalah. Selain secara berkelompok,
sesi kaunseling individu juga dijalankan.
15. Program
Ceramah Keselamatan Bersama Polis.
Pihak sekolah sentiasa menjalinkan hubungan baik bersama
pihak polis bagi menjamin keselamatan murid-murid terutama murid-murid yang
bermasalah. Selain secara berkelompok, sesi kaunseling individu juga
dijalankan.
16. Program
bersama Klinik Kesihatan Bergerak.
Program ini dijalankan pada setiap tahun. Pelbagai aktiviti
dijalankan seperti ceramah kesihatan, bantuan kecemasan dan pelbagai lagi
dijalankan bagi memastikan murid-murid tahu cara menjaga kesihatan agar
sentiasa sihat.
Rajah 1: Contoh carta ganti program dan aktiviti.
6.2 LUAR
NEGARA
Di bawah organisasi “United Nations Educational, Scientific
and Cultural Organization”, didapati bahawa mereka menggunakan sistem SRMS
iaitu, “School Records Management System”. SRMS merupakan sistem yang menyimpan
data keseluruhan dari pelajar, guru, bilik darjah, kemudahan yang disediakan
untuk pelajar dan juga data kewangan sekolah. SRMS membantu meningkatkan dan
memantapkan sekolah dari segi sistem pendidikan di sekolah masing-masing.
Kaedah sistem pengurusan murid di luar negara.
Terdapat lapan urutan yang harus dipatuhi oleh setiap
sekolah yang mengamalkan “School Records Management System”, SRMS.
1.
Creation ( mencipta ) : memulakan
rekod baru untuk setiap pelajar pada hari pertama persekolahan mereka.
2.
Storage ( menyimpan ) : menyimpan
maklumat setiap murid dalam keadaan teratur supaya mudah dicapai apabila
diperlukan.
3.
Update ( mengemaskini) : menambah
maklumat murid yang mempunyai perubahan.
4.
Retrieval ( pencapaian semula ) :
mencari semula maklumat yang disimpan daripada sistem untuk memastikan rekod
pelajar sentiasa di dalam sistem dan tidak terpadam.
5.
Usage ( mengguna ) :
mengaplikasikan maklumat dari sistem pangkalan data untuk kegunaan pengurusan
pejabat mereka.
6.
Appraisal and retention (
penilaian dan pengekalan ) : memastikan tempoh sesuatu data pelajar boleh
disimpan untuk penggunaan masa kelak.
7.
Archiving ( pengarsipan ) :
memastikan dokumen-dokumen pelajar dapat diperolehi dengan mudah dan cepat
walaupun selepas tempoh yang lama
8.
Disposal ( pelupusan ) :
melupuskan data pelajar pada suatu tempoh yang dibenarkan.
Maklumat yang direkodkan dalam
sistem pengurusan murid :
a.) “Student record card” ( kad
informasi pelajar )
Kad informasi pelajar mengandungi maklumat tentang diri,
keluarga dan akademik pelajar. Hal ini membolehkan para guru untuk memberi
tumpuan kepada pelajar yang memerlukan lebih tumpuan daripada pelajar lain.
Daripada kad pelajar ini, maklumat murid akan dimasukkan ke dalam sistem atas
talian yang akan memudahkan pihak pengurusan memperoleh maklumat mereka pada
bila-bila masa.
b.) “Class attendance sheet” (
lembaran kehadiran pelajar )
Lembaran kehadiran pelajar mengandungi nama pelajar dan
kehadiran mereka dalam sebulan. Pihak pendidik boleh melihat trend kehadiran
murid dan jika terdapat apa-apa yang diragui, mereka boleh bertanya kepada
pelajar tersebut.
c.) “Textbook record sheet” (
lembaran buku teks )
Lembaran buku teks merupakan lembaran untuk memastikan semua
murid memiliki buku teks yang merupakan sumber asas kepada seorang murid.
Berdasarkan polisi SRMS, lembaran ini akan disimpan selama dua hingga tiga
tahun untuk memastikan jika terdapat buku teks yang hilang dan seterusnya
mengambil tindakan jika berlaku kehilangan buku tersebut.
d.) “Student performance summary” (
rekod prestasi pelajar)
Rekod prestasi pelajar merupakan ringkasan akademik dan
sahsiah murid di dalam kelas. Rekod ini digunakan untuk melihat perbandingan
gred dan sahsiah murid sepanjang mereka berada di sekolah. Jika terdapat
penurunan prestasi dan tingkah laku pelajar, tindakan akan diambil terhadap
mereka. Walaubagaimanapun, prestasi mereka hanya boleh disemak oleh guru yang
mengajar mereka. Guru lain yang ingin melihat rekod pelajar tersebut, harus
bertanya kepada guru kelas mereka yang sebelumnya.
Faktor yang mempengaruhi kesediaan
belajar di luar negara :
a.) “Teacher performance evaluation
report” ( laporan pengajaran guru )
Laporan ini dikeluarkan oleh setiap sekolah di setiap negara
untuk mengenal pasti peratus pendidik (guru) yang mempunyai kurang kemahiran
untuk mengajar. Melalui laporan ini, pihak atasan mereka dapat mengenal pasti
guru yang memerlukan latihan untuk meningkatkan kualiti pengajaran mereka.
Pendidik yang dikenalpasti juga akan dihantar untuk kursus dan prestasi mereka
akan dilihat secara keseluruhan selepas menghadiri kursus yang dianjurkan.
Rekod ini tidak akan dilupuskan sehingga guru tersebut bersara. Rekod mereka
boleh diperolehi atas talian, jika mereka berpindah ke sekolah lain.
Tekanan yang tinggi diberikan kepada pendidik kerana mereka
percaya bahawa guru yang berpengetahuan akan melahirkan murid yang secara
“all-rounder”.
(Dumjala district) Contoh laporan yang dikeluarkan oleh
kementerian pendidikan Negara luar untuk mengenal pasti guru yang harus
diberikan latihan pedagogi.
Contoh rekod prestasi guru yang
dinilai di Negara India.
b.) “Teaching-learning processes” (
proses pembelajaran dan pengajaran )
Pihak atasan di setiap sekolah akan memastikan proses
pembelajaran dan pengajaran berjalan lancar dengan memastikan beberapa aspek
penting seperti :
● Bilangan kelas yang dilaksanakan oleh setiap
guru pada setiap minggu, bulan dan
tahunan.
● Nisbah jam kelas diadakan selain daripada yang
sepatutnya diadakan
● Kekerapan penggunaan alat bantu mengajar.
● Kekerapan menggunakan kaedah baru semasa
pengajaran.
● Kekerapan latihan pemikiran aras
tinggi yang diadakan di dalam kelas.
(
contoh penilaian guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran )
Kekerapan yang ditunjukkan akan mengeratkan hubungan pelajar
dan guru semasa proses pembelajaran lalu meningkatkan kefahaman pelajar itu
sendiri.
Cara untuk memotivasikan pelajar di
luar negara :
Penggunaan peralatan alat bantu
mengajar yang mantap
Pendidik di luar negara memberi penekanan kepada peralatan
yang digunakan semasa proses pembelajaran dilakukan di dalam kelas (“usage of
teaching aids”). Mereka percaya bahawa penggunaan bahan bantu mengajar yang
menarik akan memotivasikan pelajar untuk meningkatkan keinginan yang mendalam
untuk belajar.
“Every school should keep an
inventory of available teaching aids such as maps, wall charts, flip charts,
flash cards, scientific models, kits and toys by quantity and good condition of
use. The teaching track inventory should be able to track how frequently each
resource is used on a weekly or monthly basis. This would help to increase the
interest in each student to motivate them in studies.”
( contoh statistik yang disediakan oleh pihak sekolah yang
mengutamakan alat bantu mengajar )
( kemudahan lain yang diberikan kepada pelajar sewaktu
pembelajaran mereka di kelas )
Negara luar percaya bahawa peralatan alat bantu mengajar
yang bagus sewaktu proses pembelajaran akan memberi kefahaman yang bagus kepada
pelajar untuk memahami konten yang diajar kepada mereka.
6.3 PENDIDIKAN
KHAS DI MALAYSIA
Menurut Kementerian Pendidikan Malaysia, “Pendidikan Khas”
ertinya pendidikan bagi murid berkeperluan pendidikan khas di tiga opsyen
(setting) persekolahan, iaitu sekolah pendidikan khas, atau di sekolah arus
perdana yang melaksanakan Program Pendidikan Khas Integrasi atau Program
Pendidikan Inklusif, pada peringkat pendidikan prasekolah, pendidikan rendah,
pendidikan menengah atau pendidikan lepas menengah.
“Murid Berkeperluan Khas”, ertinya
murid yang diperakukan oleh pengamal perubatan, atau ahli optik, ahli audiologi
atau ahli psikologi mengikut mana-mana yang berkenaan, sama ada dalam
perkhidmatan kerajaan atau swasta sebagai murid yang mempunyai ketidakupayaan
penglihatan, ketidakupayaan
pendengaran, ketidakupayaan pertuturan, ketidakupayaan fizikal, masalah
pembelajaran atau mana-mana kombinasi ketidakupayaan.
PERINGKAT AWAL
Pada peringkat permulaan, peranan utama dalam pendidikan
khas dan pemulihan pelbagai kecacatan disumbangkan oleh institusi-institusi
keluarga dan masyarakat yang terdiri daripada pertubuhan agama, etnik, ibu
bapa, dan badan sukarela bersifat tempatan dan antarabangsa. Minat terhadap
pendidikan khas di Malaysia bermula pada tahun 1920-an di kalangan sukarelawan
yang terlibat dalam pembukaan sekolah-sekolah cacat penglihatan dan pendengaran.
Laporan Jawatankuasa Kabinet yang mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran melalui
Perakuan 169 merupakan satu titik tolak yang membawa kepada satu penekanan dan
tumpuan yang lebih jelas kepada perkembangan pendidikan khas di Malaysia (Nurul
Huda Abd Halim, 2009).
Pada peringkat awal penubuhan, ia
hanya memberi khidmat kepada mereka yang bermasalah penglihatan di sekolah
Rendah Pendidikan Khas St Nicholas di Pulau Pinang dan Sekolah Rendah
Pendidikan Khas Princes Elizabeth di Johor Bharu (Mohd Sharani Ahmad,2006).
Sekolah Rendah Pendidikan Khas Alma (St. Nicholas) di Pulau Pinang dan Sekolah
Puteri Elizabeth di Johor Bahru merupakan dua buah sekolah rendah yang paling
awal menyediakan kemudahan pendidikan bagi kanak-kanak bermasalah penglihatan,
iaitu masing-masing dalam tahun 1926 dan 1949 (Wong Huey Siew dan Sandiyao
Sebestian, 2002). Manakala Sekolah Menengah Pendidikan Khas Persekutuan, Pulau
Pinang pula dibina khusus untuk masalah pendengaran. Pada peringkat awal
sekolah-sekolah ini adalah sekolah bukan kerajaan, dan kemudiannya sekolah ini
ditukar kepada sekolah pendidikan khas Separuh Bantuan. Walaub bagaimanapun
pada hari ini sekolah-sekolah ini telah ditukar statusnya menjadi
Sekolah-sekolah Pendidikan Khas Bantuan Penuh Kerajaan.
Pada zaman penjajahan Inggeris,
usaha untuk menyediakan kemudahan dan perkhidmatan pendidikan bagi komuniti
khususnya bagi mereka yang bermasalah penglihatan di negara-negara Asia
termasuk Tanah Melayu telah dipelopori oleh pergerakan sosial yangterdiri
daripada institusi-institusi yang bercorak keagamaan. Seorang sarjana dari
barat bernama Bourgeault (1970) turut menyuarakan pandangan ini. Seterusnya,
seorang tokoh pendidikan khas tempatan yang bernama Chua Tee Tee dalam rencana
beliau (Pendidikan Khas di Malaysia) yang diterbitkan di Jurnal Kementerian
Pendidikan Malaysia pada tahun1970, antara lain menyebut bahawa pendidikan khas
di negara ini boleh dikatakan telah bermula apabila Misi Anglican mendirikan
rumah dan Sekolah St. Nicholas bagi OKUP diMelaka pada tahun 1926. Ia telah
dipindahkan ke Pulau Pinang pada tahun 1931. Pada ketikaitu (1970), sekolah
berkenaan menjaga seramai 80 orang kanak-kanak bermasalah penglihatan di
peringkat sekolah rendah. Dengan kata lain, sekolah ini merupakan sekolah khas
yang pertama di Malaysia bagi kanak-kanak yang memerlukan keperluan khas (Wong
Huey Siewdan Sandiyao Sebestian, 2002).
PERANAN KERAJAAN MALAYSIA
Pihak kerajaan merupakan penggerak utama di mana
perkhidmatan kemudahan fizikal, khidmat sokongan, peruntukan kewangan dan khidmat
kepakaran disalurkan terus untuk pendidikan khas. Persidangan Bangsa-bangsa
Bersatu pada Tahun Antarabangsa Orang-orang Cacat 1981 menegaskan full participation and justice, dan
tidak lagi bergantung kepada campassion
of charity sebagai temanya. Ini bagi menjamin semua kerajaan yang menjadi
anggota pertubuhan mengamalkan dasar the
disabled child, pupil or adult is entitled to benefit in the equalization of
all spheres of activities, namely education,social, political and economic.
Kerajaan Malaysia melalui konsep
kerjasama antara kementerian yang melibat Kementerian Pendidikan, Kementerian
Kesihatan dan Jabatan Kebajikan Masyarakat memainkan peranan utama dalam enam
aspek iaitu:
I. Mengutamakan pelbagai strategi dan program yang bersifat
intervensi awal (early intervesion )
dan pencegahan (potentially preventable)
pelbagai kecacatan dari peringkat bayi dan penempatan kanak-kanak dalam program
pemulihan dan pendidikan bersesuaian.
II. Mewujudkan pelbagai jawatankuasa antara kementerian
bertujuan menyelaras dan memantau perkembangan pelaksanaan program (in- built evaluation and monitoring system
for adjustment, correction and improvement ).
III. Mengutamakan golongan yang tinggal di luar bandar.
IV.Mengutamakan pendekatan bersifat local community-based daripada the specialized residential centre.
IV.Mengutamakan pendekatan bersifat local community-based daripada the specialized residential centre.
V. Menggalakkan decentralization bagi pusat, sekolah, kelas
khas dan specialized
di peringkat daerah, negeri dan wilayah dan tidak hanya tertumpu di kawasan bandar sahaja.
di peringkat daerah, negeri dan wilayah dan tidak hanya tertumpu di kawasan bandar sahaja.
VI. Mewujudkan kerjasama serantau dan peringkat antarabangsa
dengan agensi-agensi kerajaan.
PENDIDIKAN KHAS DI LUAR NEGARA
A.
Pendidikan Khas di Amerika syarikat
Seperti juga di Malaysia, pada peringkat permulaannya
pelaksanaan pendidikan khas di barat, khususnya di Britain dan di Amerika tidak
begitu mendapat perhatian. Namun,berbanding di Malaysia perkembangan dan
pembangunan di negara barat lebih cepat dan maju. Perbincangan seterusnya
difokuskan di Britain dan Amerika supaya anda dapat membandingkan perkembangan
dan pembangunannya dengan apa yang berlaku di Malaysia. Di Malaysia, kepesatan
pembangunan pendidikan khas bermula apabila Akta Pendidikan. 1996 diwartakan
dan di Amerika apabila Public Law 1975 diperkenalkan manakala di Britain
pengumuman Warnock Report merancakkan perkembangan pendidikan khas. Kedua-dua
negara tersebut mendahului lebih kurang 20 tahun lebih awal daripada Malaysia
yang kesannya amat besar dari aspek pertumbuhan dan perkembangan serta kemajuan
dalam pendidikan khas. Dalam hal ini, selain daripada kesedaran masyarakat terhadap
pendidikan khas, peranan undang-undang atau polisi pemerintah merupakan
penggerak utama untuk membangunkan pendidikan khas. Sebagai perbandingan, kita
akan teliti secara umum perkembangan dan pembangunan pendidikan khas di Amerika
dan di Britain.
Pada tahun 1990, Public Law 94- 142
diberi nama baru dan diperluaskan sebagai Akta Pendidikan Individu Kurang Upaya (Individu Kurang Upaya Akta Pendidikan,
Public Law 94-476), dikenali dengan sikatan IDEA. Guru Sekolah Dasar Negeri
biasanya mengajar antara dua puluh dan tiga puluh mahasiswa keperluan belajar
pelbagai. Sebuah kelas khas akan merangkumi anak-anak dengan pelbagai keperluan
belajar atau kemampuan, dari mereka yang dikenalpasti sebagai mempunyai
keperluan khas dari jenis yang dinyatakan di dalam Individu dengan Disabilities
Act [Individu [Penyandang Cacat Undang-Undang Pendidikan | IDEA]] untuk mereka
yang kognitif, atletis atau artistik berbakat. Undang-undang ini menunjukkan
betapa penting hak orang kurang upaya dilindungi.
Antara
yang ditekankan ialah:
1. Penyediaan Pendidikan percuma dan
pendidikan bercorak awam yang sesuai kepada kanak- kanak berkeperluan khas (Provide a free and appropriate public
education).
2. Pendidikan bagi kanak-kanak khas
dilaksanakan dalam persekitaran yang tidak menghalang mereka untuk berkembang (Educate children in the least restrictive
environment).
3. Kanak- kanak khas dilindungi
daripada sebarang elemen bercorak diskriminasi dalam penilaian pendidikan (Protection against discrimination in
testing).
4. Penglibatan ibu bapa dalam merancang
dan menentukan perkembangan pendidikan setiap murid.
5. Penyediaan rancangan pendidikan
individu bagi setiap murid khas, iaitu guru pendidikan khas dikehendaki
menyediakan rancangan pendidikan individu bagi setiap murid khas dengan
mengikut prosedur yang ditetapkan.
B.
Pendidikan Khas di Britain
Pada tahun 1974, Jawatankuasa Inkuiri Pendidikan Kanak-kanak
Cacat Warnock ditubuhkan dengan tujuan mengkaji semula pendidikan khas di
Britain. Laporan Warnock yang diumumkan pada 1978 banyak mempengaruhi perkembangan
dan pembangunan pendidikan khas di Britain. Walaupun cadangan-cadangan yang
dikemukan dalam laporan itu tidak dilaksanakan serta merta tetapi laporan
Warnock dijadikan asas dalam pelaksanaan pendidikan khas dan cadangan-cadangan
yang dikemukan dimasukkan dalam akta pendidikan pada tahun-tahun berikutnya.
umpamanya, sebelum laporan ini dikemukakan, konsep pendidikan untuk kanak-kanak
berkeperluan khas adalah berasaskan kepada ‘pengasingan’ iaitu kanak-kanak
berkeperluan khas belajar di sekolah khas yang menyekat dan menghalang mereka
daripada bergaul dengan kanak-kanak biasa.
Laporan ini menekankan kepada konsep
percampuran antara kanak-kanak berkeperluan khas dengan kanak-kanak biasa yang
dikenali sebagai ‘integerasi’ atau ‘inklusif’ diperluaskan. Konsep integrasi
atau inklusif menekankan bahawa kanak-kanak berkeperluan khas perlu belajar di
sekolah harian biasa dan berpeluang bergaul dengan kanak-kanak biasa. Dasar ini
dilaksanakan dan diamalkan sehingga kehari ini. Dasar ini juga dijadikan panduan
kepada negara-negara lain dalam melaksanakan pendidikan khas. Akta Pendidikan
1981 pula meletakkan kepentingan peranan ibu bapa dalam pelaksanaan pendidikan
khas.
Manakala Akta Kanak-kanak 1989
(Children’s Act, 1989) memperkukukan pelaksanaan pendidikan khas melalui dua
perubahan yang ditekankan. Kedua-dua akta (Akta Pendidikan 1981 dan Akta
Kanak-kanak 1989) tersebut telah mengambil kira cadangan-cadangan dalam Laporan
Warnock. Hal ini selari dengan apa yang berlaku di Amerika. Perubahan yang
berlaku berkait rapat dengan kesedaran masyarakat dan dasar semasa yang
dilaksanakan oleh kerajaan terhadap pendidikan kanak-kanak berkeperluan khas di
Britain.
Antara
perubahannya adalah:
1. Amalan
membuat diagnosis ke atas kanak-kanak berkeperluan khas yang sebelum ini
dilakukan oleh hanya ahli perubatan dipinda kepada konsep ‘koloboratif’ iaitu,
diagnosis dilakukan oleh pelbagai pihak yang terlibat dalam pendidikan khas
mengikut kepakaran dan keperluan.
Umpamanya, ahli psikologi pendidikan membuat diagnosis ke atas keperluan mengikuti pendidikan dan ahli patologi bahasa membuat penilaian terhadap keupayaan berbahasa ke atas kanak kanak berkeperluan khas. Apa yang jelas, akta ini memberi ruang kepada pelbagai pihak dengan pelbagai kepakaran dalam menentukan pendidikan kanak-kanak berkeperluan khas.
Umpamanya, ahli psikologi pendidikan membuat diagnosis ke atas keperluan mengikuti pendidikan dan ahli patologi bahasa membuat penilaian terhadap keupayaan berbahasa ke atas kanak kanak berkeperluan khas. Apa yang jelas, akta ini memberi ruang kepada pelbagai pihak dengan pelbagai kepakaran dalam menentukan pendidikan kanak-kanak berkeperluan khas.
2. Konsep
‘pengasingan’ tempat belajar kanak-kanak berkeperluan khas diganti dengan
konsep integrasi atau inklusif
Contohnya, kanak-kanak berkeperluan khas belajar bersama dengan kanak-kanak biasa dalam sekolah dan kelas yang sama.
Contohnya, kanak-kanak berkeperluan khas belajar bersama dengan kanak-kanak biasa dalam sekolah dan kelas yang sama.
Dalam pelaksanaan pendidikan khas,tumpuan diberi kepada
perkara-perkara berikut:
a. Penyampaian
Contohnya ialah bahasa isyarat bagi kanak-kanak pekak dan huruf Braille bagi pelajar buta.
Contohnya ialah bahasa isyarat bagi kanak-kanak pekak dan huruf Braille bagi pelajar buta.
b.
Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran
Strategi pengajaran khusus yang sesuai dengan jenis kurang upaya.
Strategi pengajaran khusus yang sesuai dengan jenis kurang upaya.
c. Peralatan
Alat yang membantu proses pendidikan seperti alat bantuan pendengaran bagi kanak-kanak pekak dan mesin Brailler bagi mereka yang buta.
Alat yang membantu proses pendidikan seperti alat bantuan pendengaran bagi kanak-kanak pekak dan mesin Brailler bagi mereka yang buta.
d.
Bilangan Pelajar dalam Kelas
Bilangan pelajar dalam kelas pendidikan khas di Malaysia ialah 5-10 murid.
Bilangan pelajar dalam kelas pendidikan khas di Malaysia ialah 5-10 murid.
e.
Guru Pendidikan Khas Terlatih
Guru-guru dilatih khas untuk mengajar kanak-kanak bermasalah pembelajaran atau kanak-kanak bermasalah penglihatan.
Guru-guru dilatih khas untuk mengajar kanak-kanak bermasalah pembelajaran atau kanak-kanak bermasalah penglihatan.
f.
Pengubahsuaian Kurikulum
Kandungan kuríkulum diubah suai dengan mengambil kira jenis kurang upaya yang diajar.
Kandungan kuríkulum diubah suai dengan mengambil kira jenis kurang upaya yang diajar.
g.
Aktiviti Kokurikulum
Disesuaikan dengan jenis murid khas.
Disesuaikan dengan jenis murid khas.
Perlaksanaan Intervensi Awal
Sama ada memilih intervensi awal secara individu, secara
kumpulan kecil atau seluruh kelas bergantung kepada tahap keterukan sesuatu
ketidakupayaan. Seperti mana guru telah menentukan sama ada untuk melaksanakan
strategi intervensi berpusatkan guru atau berpusatkan pelajar, guru juga harus
menentukan kesesuaian strategi-strategi tersebut ke atas seluruh kelas,
sekumpulan kecil atau orang perseorangan. Pemilihan ini bergantung kepada
kebijaksanaan guru untuk menilai strategi intervensi yang terbaik mengikut
jumlah pelajar dan jenis ketidakupayaan.
(a)
Intervensi Berpusatkan Guru
Intervensi berpusatkan guru adalah satu kaedah yang berkesan
untuk mengajar dan mengawal pelajar bermasalah pembelajaran dan tingkah laku.
Intervensi berpusatkan guru sepenuhnya memerlukan guru memainkan peranan utama
dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Dalam intervensi ini, guru yang
menentukan jenis strategi yang perlu digunakan, model dan demonstrasi, memberi
arahan kepada kanak-kanak dan memantau kemajuan mereka. Intervensi berpusatkan
guru sepenuhnya sesuai digunakan pada tahap pemerolehan pengetahuan dan
kemahiran.
(b) Intervensi Berpusatkan Pelajar
Intervensi berpusatkan pelajar lebih sesuai bagi pelajar
yang berkemampuan mengawal tingkah laku sendiri. Istilah ‘berpusatkan pelajar’
membawa imej tentang pelajar yang berdikari, bergantung pada diri sendiri dan
berjaya mengendalikan proses-proses pembelajaran dalam kelas biasa. Dalam
intervensi berpusatkan pelajar, pelajar memainkan peranan utama tetapi masih
mendapat bimbingan dalam beberapa perkara daripada guru kelas. Pelajar akan
diajar prosedur-prosedur kawalan diri, menentukan matlamat yang realistik, menangani
kekecewaan dan cara mengatasi masalah. Intervensi ini melatih pelajar untuk
‘berdiri di atas kaki sendiri’.
(c)
Intervensi Berpusatkan Keluarga
Dalam pendekatan intervensi berpusatkan keluarga,
kanak-kanak dilihat sebagai sebahagian daripada sistem sesebuah keluarga.
Apabila ibubapa dilibatkan dalam proses intervensi, keluarga itu akan menjadi
elemen yang mustahak dalam proses pembelajaran kanak-kanak berkenaan. Ini turut
memperbaiki interaksi di antara kanak-kanak dengan golongan dewasa. Secara tidak
langsung, pendekatan ini juga mampu mengeratkan hubungan kekeluargaan dan
meningkatkan kefahaman tentang keperluan individu berkeperluan khas.
Strategi Mempertingkatkan Kompetensi
Sosial
Pelbagai strategi telah digunakan bagi mempertingkatkan kompetensi
sosial. Bagaimanapun strategi yang digunakan bergantung kepada umur kanak-kanak
dan masalah yang dialami. Satu strategi yang kerap digunakan ialah latihan
kemahiran sosial (social skills training). Kemahiran yang lazim diajar ialah
tolong-menolong, perkongsian dan bekerjasama. Melalui kaedah ini, kanak-kanak
diajar cara bagaimana memasuki sesuatu kumpulan, bagaimana menjadi peserta yang
berkesan dalam kumpulan, pentingnya menunggu giliran dan mematuhi peraturan dan
bagaimana berbual dengan dengan rakan sebaya.
Kemahiran-kemahiran lain boleh
diajar ialah seperti pengurusan kemarahan,resolusi konflik dan penyelesaian
masalah (mengenal pasti masalah, mewujudkan alternatif,pemilihan penyelesian). Sesuatu
kemahiran sosial boleh diajar secara individu atau secara kumpulan kecil.
Sesuatu kemahiran itu diperkenalkan dan kanak-kanak diberi peluang membincang
tentang kemahiran berkenaan. Kemudian, kanak-kanak menonton sesuatu filem
pendek atau mendengar cerita yang mengilustrasi penggunaan kemahiran berkenaan.
Seterusnya, kanak-kanak diberi
peluang untuk mempraktik kemahiran yang diajar melalui drama atau main peranan
bersama dengan kanak-kanak lain dalam kumpulan. Guru memandu penggunaan
kemahiran tersebut sambil pengukuhan dan maklum balas positif supaya kemahiran
itu dipamerkan secara spontan.
7.0 Perbincangan
Melalui dapatan kajian yang didapati, pengurusan murid dalam
Malaysia disokong oleh struktur
pentadbiran yang lengkap dan mempunyai fungsi-fungsi yang tertentu di
mana setiap fungsi itu saling melengkapi kepada fungsi yang lain. Setiap
sekolah mempunyai matlamat dan objektif yang telah ditetapkan dari segi
pencapaian akademik dan non-akademik. Pelajar-pelajar dalam konteks ini
dikehendaki berusaha bagi mencapai matlamat dan objektif yang ditetapkan oleh
pihak sekolah. Melalui fungsi organisasi yang telah diwujudkan setiap
perancangan untuk murid dapat berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah.
Selain itu, berdasarkan dapatan
kajian melalui sumber artikel dan jurnal atas talian, kita dapat lihat bahawa
sistem pengurusan murid di luar negara bukan sahaja tertumpu kepada murid,
malah ia juga tertumpu kepada pendidik (guru) yang mengajar mereka. Kerana
mereka percaya bahawa pendidik yang “all-rounder” dapat membantu menghasilkan
pelajar yang pandai dan hebat. Selain itu, pendidikan mereka juga memberi
penekanan kepada peralatan dan kemudahan yang disediakan untuk para murid dalam
usaha pengurusan murid yang efisien. Mereka mempunyai rekod untuk setiap
pergerakan murid, guru dan senarai peralatan yang disediakan untuk pelajar agar
dapat memastikan pelajar menerima hak mereka secara sepenuhnya. Tiada pelajar
yang di tinggalkan dan ditindas sama sekali.
Sistem pengurusan murid di negara
luar merujuk kepada carta ini untuk menghasilkan pengurusan yang berkesan.
Pendidikan khas adalah satu cabang perkhidmatan pendidikan
yang disediakan untuk murid berkeperluan khas. Bidang ini sedang berkembang
pesat seiring dengan perkembangan sistem pendidikan negara. Selain perkhidmatan
di Sekolah Pendidikan Khas dan Program Pendidikan Khas Integrasi,
PendekatanPendidikan Inklusif juga dilaksanakan di sekolah tertentu di seluruh
negara bagi memenuhi keperluan murid dan juga permintaan ibu bapa. Dasar sedia
ada yang diterima pakai sekian lama memperuntukkan hak mendapat pendidikan
formal bagi kanak-kanak berkeperluan khas, dan dasar tersebut diperkukuh oleh
dasar ‘Pendidikan Wajib’ dan ‘Pendidikan untuk Semua’ yang kini menjadi asas
perkiraan dalam perancangan pelaksanaan pendidikan khas di Malaysia. Dengan
termaterai dua dasar tersebut, pendekatan pendidikan inklusif menjadi perkara
penting dalam menghadapi cabaran dan isu-isu semasa pendidikan khas.
Intervensi awal (early intervention)
diaturkan untuk kanak-kanak berkeperluan khas sejak dilahir hingga 6 tahun
kerana sangat penting. Kajian-kajian menunjukkan iaitu intervensi awal membawa
kesan positif kepada kanak-kanak kurang upaya dan berisiko tinggi dalam jangka
masa pendek dan jangka masa panjang. Sama ada memilih intervensi awal secara
individu, secara kumpulan kecil atau seluruh kelas bergantung kepada tahap
keterukan sesuatu ketidakupayaan. Sebelum program intervensi hendak
dilaksanakan, penaksiran, sama ada secaraformal atau tidak formal perlu
dilakukan. Kompetensi sosial ditakrifkan sebagai kebolehan dan kemampuan
seseorangberinteraksi dengan orang lain seperti rakan sebaya, adik-beradik,
guru dan individu lain. Pendidikan inklusif (inclusive education) ialah amalan
mengintegrasi pelajar berkeperluan khas dalam kelas yang sama dengan pelajar
biasa atau norma.
8.0 Kesimpulan
Dengan adanya sistem pengurusan murid di Malaysia ini, akan
memberi faedah untuk mengurus data dan maklumat kepada sekolah. Data dan
maklumat dapat disimpan dengan lebih baik dan tersusun. Malah, maklumat mudah
dicapai dan digunakan dengan menggunakan sistem pengurusan data. Selain itu,
semua pentadbir, kakitangan akademik dan bukan akademik mudah mendapatkan data
dan membuat analisa. Selain itu, akan memudahkan urusan untuk membuat keputusan
berkaitan dengan gaji, prestasi akademik dan bukan akademik. Pentadbiran
khususnya kerani dan kerani kewangan dapat menggunakan teknologi IT dengan
sepenuhnya.
Di samping itu, melalui pengurusan
yang efektif juga dapat memberi faedah dan kebaikan maklumat kepada masyarakat
di mana maklumat mudah dicapai melalui Internet. Ibu bapa, pelajar dan warga
seluruh dunia dapat membaca maklumat tentang sekolah dari “homepage” sekolah. Pengurusan murid juga memberi faedah maklumat
kepada jabatan dan kementerian. Malahan, pihak pejabat pendidikan daerah,
jabatan pendidikan dan kementerian pendidikan akan mudah untuk mendapatkan data
dan maklumat daripada sekolah. Sistem perisian yang seragam di peringkat daerah
, negeri dan negara memudahkan data itu diurus dan digabungkan. Dengan ini,
prestasi pendidikan negara dapat dianalisis dengan cepat. Tindakan serta merta
dan rancangan jangka panjang dapat dilaksanakan berdasarkan maklumat tepat yang
diberikan oleh setiap sekolah.
Pengurusan di luar negara juga telah
menggunakan sistem SRMS di mana mempunyai fungsi untuk menguruskan maklumat
setiap murid dan juga sekolah melalui sistem-sistem yang lebih efisien telah
ditetapkan. Negara kita boleh menjadikan pengurusan murid di negara-negara luar
sebagai contoh untuk menjadikan sistem pengurusan murid dan sekolah di negara
kita lebih maju dan setaraf negara luar.
9.0 Rujukan
Kementerian Pendidikan Malaysia, https://www.moe.gov.my/index.php/my/
Nurul Huda Abd Halim, (2009 Februari 14):Sejarah Perkembangan Pendidikan Khas
PENDIDIKAN KHAS PRASEKOLAH 1. (n.d.). Retrieved October 20, 2018, from
https://www.scribd.com/doc/15046656/PENDIDIKAN-KHAS-PRASEKOLAH-1
UNESCO (2018), http://www5.unescobkk.org/education/efatraining/module-a1/
PENGURUSAN PENDIDIKAN KHAS DI MALAYSIA & DI LUAR NEGARA. (n.d.). Retrieved October 20, 2018, from https://www.scribd.com/doc/22848672/PENGURUSAN-PENDIDIKAN-KHAS-DI-MALAYSIA-DI-LUAR-NEGARA
No comments:
Post a Comment